Monday, September 5, 2011

Pekup muke dengan bantal pastuuuu...?


Maybe i should stop complaining and start to take action now. Day by day aku jadi makin serabut dengan condition aku di tempat kerja. Oh yes, and again aku complain lagi pasal keje. Sebab aku rasa itu je beban terbesar yang ada dalam hidup aku buat masa sekarang.

Best tak kalau korang gi keje dengan rasa tak happy? Maksudnya tak happy langsung?

Best tak kalau korang hari-hari gi keje dengan perasaan yang demotivated.

Best tak kalau setiap saat korang asik terfikir bila lah nak blah dari company ni?

If you penah keje as a recruiter at my company (which i cannot reveal), you may know exactly the feeling i felt right know. Be as a recruiter at this company is actually still okay. Yelah, keje kan mane2 pon ada cabaran kan. Keje mana2 pon tak mudah. Tapi masalahnya sekarang adalah bukan nature of the job tu yang membebankan tapi perangai2 manusia dalam tu yang merumitkan keadaan.

Kawan aku penah kate jangan benti keje sebab orang. Maksudnya benti keje sebab tak suke dengan si polan ni or si polan tu. Sebab orang-orang macam ni kite pergilah mane2 company pon kite tetap akan jumpa manusia yang lebih kurang sama perangainya.

So aku bersabar. Bertahan.

But then sampai bila kan kite nak bertahan kalau sakit hati itu terlampau obvious. Hari demi hari bertahan tapi makin hari aku makin jelak dengan perangai beberapa orang dalam company ni. Company aku keje ni just a small company je. Own by husband and wife. Husband india bini dia cine. Cine yang conservative and very old fashion. I mean mentality dia.

So yang aku tak tahan tu dengan bini dia lah. Nak explain pon tak tau cane sebab hanya yang merasai je yang tau macam mane perangai dia.

Dulu ada satu budak ni name dia Aimi (memang name sebenar).

Dia ni kire dia masok setahun awal dari aku. Dia duduk depan aku. Kire dia mentor aku la. After lebih kurang setahun tu dia cari keje lain, still as a recruiter but at different recruitment agency. So dalam tempoh dia serve 1 bulan notice tu aku tanya dia;

"confirm ke nak benti ni?"


"betul. nekad. aku mmg da tak tahan sangat da keje sini, jadi gile aku dengan jenny tu"

..........

Masa tu aku baru lagi, tak paham sgt ape maksudnya. Now, bila aku pon mmg dah capai setahun keje situ, baru la aku faham ape maksud dia. Bila kate tak tahan tu maksudnye mmg tak tahan la tu.

Bukan aku takde usaha gi interview mane2, ada. Tapi takde rezeki lagi. Bulan lepas gi satu interview, as a HR Exec kat satu oil and gas company kat KLCC, recommended by kawan sendiri. Yes mmg company besar maka harapan aku pon setinggi KLCC. Da buat sehabes baik da, interviewer pon bg komen positif at the end of the session. Tapi last2 senyap camtu je. Tak dapat la maksudnya. Letak harapan tinggi2 last tak dapat korang bayang jelah macam mane kecewanya aku. :'(

Makinnnn la aku down.

Dan paling tak best bila rasa takde sape pon yang faham keadaan aku. Bila ada masalah camni ofkos la kite akan cite pada parent kan. Tapi mak dan ayah macam tak sokong ape aku wat. Suruh bertahan. Susah sbenanya bila orang tak betul2 put themself in my shoes. They can simply said but the thing is they do not really understand. But Shida seems to be understood this situation because me and her face almost the same problem, but maybe mine is more complicated.

Bos perangai gila dan psiko.

Cina-cina kat opis plak jenis kaki spy. Tikam belakang. Gunting dalam lipatan. Sentiasa perhatikan kite yang melayu2 ni wat keje. Ade silap sikit terus mengadu domba.

Bos bersikap racist. Obvious racist tp aku wat-wat tak tau je sebab da company dia. Janji aku dapat gaji.

Workload terlampau banyak sebab keje tak structured. Takde specialization. But this one aku tak kesah sebab biar la byk keje dari takde keje.

Bos gila.

Bos psiko.

Ok tak tau dah nak kate ape.

Orang akan kate ko benti jelah. Buat ape keje kan kalau dah camtu keadaannya.

Tapi parent plak tak bg. Tadi baru kene sedas dua dengan ayah. Sedeh mmg sedeh.

Maybe ada reasonnye parent aku tak bagi. Maybe diorang risau kalau berbulan2 tak bergaji or menganggur terlalu lama tak dapat keje.

Ayah kate benti bila da dapat keje baru. Tapi dalam usaha nak dapat keje baru tu kene gi interview. Bila nak gi interview kene la amek cuti kan tak pon amek MC. Masalahnya bos aku trus tembak aku gi interview bila MC. Jadi dia akan wat muka serabai tak puas ati dengan aku konon2 dia tau aku MC tapi gi interview. Jadi bila dapat invitation utk gi interview aku akan jadi susah hati sebab tak tau nak wat alasan ape.

Jadi adalah lebih mudah kalau aku benti keje dl then baru pulun gi cari keje. Tapi aku takot menganggur terlampau lama. Itu risiko yang kau kene tanggunglah kan.

Haih mmg macam takde penyelesaian masalah aku ni. Mau tinggal tulang fikir benda yang takde penyelesaian.

Kalau ikot tekad, benti je. Bagi satu bulan notice. Then pulun cari keje.

Arghhhhhhh. But its not easy as that when your parent said the other way round.

Aku boleh sasau cenggini.

T_T

Nanges laju-laju.

Marilah mengadu pada Allah. Dia lebih mengerti. Panjatkan hajat padanya moga dipermudahkan segala urusan dan dipermurahkan segala rezeki.

Nak pekup muka dengan bantal pastu nanges senyap2 la. Lama dah tak nanges. Bole?

Dah tak kental dah aku nih.


6 comments:

Anonymous said...

da kronik ni wei. takkn ko nak benti bfore dpt keje len kan..? parent ko tak bagi dan ko pun xnak an..? emm.. nak tak nak hari hari la ko pekup muke ngan bntal..

gudlak tau. aku doakan ko dpt keje baru. nk tulun aku tak mmpu..huhu..

husna.Rahman said...

itulah sue..kalau boleh mmg aku nak elak benti keje b4 dpt keje lain..sbb tak secure kan..tp ble pk nak kne ngadap company ni punye kerenah,leh bedarah darah hati aku ni..

Tgk la da pukul 2 da ni aku xleh tdo lg...takde motivasi nak lalui ari esok..

Sedey jgk sbb xd sape support..tensi tensi..

Btw thanks eh.doa2 la dipermudahkan sgl2nya..doa ko pon da cukup..tibe2 nyesal plak xamek cikgu pas diploma aritu.blh tak ckp cenggitu?

fiza sarawak said...

siannye..sgt fhm ape yg ona rse.
mmg ssh klu ade colleagues yg gila mcm 2.
rse nk blk zmn jd student je kn.
ona jgn la give up.
insyaallah ade rezeki lain yg lebih baik.
ok.chill!!*cube wat cheers no.1 kc.ngeee

budak ciput said...

sabar ye kak ona :)

Noor Shafira Noor Rashid said...

Sabar ona.. Mungkin Allah tu nak bagi awak benda yang lagi baik...so die bagi benda yang susah dulu...Saya yang dah ada keje secure ni pn rase cam nak benti bile x dapat transfer...huhuhu saya doakan yang terbaik utk awak...

dd dudu said...

omg. kite dgr pun kite rasa x tahan. canee ekkk

note : kak dd slalu elak tuk keje ngn company ca ya nun alif

sokong husna benti