Wednesday, May 19, 2010

Fesyen makan diri~





Fesyen kadang kala boleh menjerat manusia. Perasan tak nowadays ramai girls yang gemar berfesyen pakai selendang or tudung dengan sanggul tinggi? means dia extendkan rambut jd tinggi so that pakai tudung akan jadi cantik n trendy. Nak tau tak, sebenarnye ade satu hadis yang memperkatakan mengenai fesyen ni.

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Tak sangkakan dalam tak sedar rupenya ramai yang terwat dosa dalam tak sedar. Saya sendiri pon hampir terjebak dengan fesyen mcm ni. I admit fesyen ni mmg menarik and its make the girl look more trendy. Secara logiknya, saya fikir, apabila wanita tu pakai sanggul tinggi, berjalan2 kat shopping complex, dia akan membayangkan kepada lelaki2 yang tgk dia bahawa dia ade rambut yang tebal. bila lelaki da membayangkan apa yang dia tak sepatutnya bayangkan tu kan da berdosa. Sama la jugak kesnye macam pakai gelang kaki ade loceng. Sume tu untuk menarek perhatian lelaki. Buat hati lelaki berdetik untuk tgk. Lelaki klu da tgk, fikiran blh jd diluar jangkauan astro mahupun google. Haha

Saya sekadar berkongsi apa yang saya tau. Semoga kita terhindar dari perbuatan dosa. saya pon penuh kekhilafan, byk juga tanpa sedar melalukan dosa kecil mahupun besar. jadi sama2 la berdoa agar kita dijauhkan dari kesesatan.amin.
.. wallahualam.

Sebar sebarkan lah pada rakan2 k. tak salah klu kite saling ingat mengingat~

Ni la sanggul extend yang biasa digunakan. So klu rambut cikit sejemput pon takpe.
Tapi dah dah.. tak payah nak berangan ona. Sah2 dosa. Dosa yang ade pon takcover, nak tambah lagi. hehe

8 comments:

fajar jalal said...

my oh my....
thanx for sharing =)

husna.Rahman said...

welcome..
akak pon baru tau...
hehe~

Anonymous said...

kte pmpuan ni slalu terjerat sbb nk cntik...huhuhu~~

Cik Buya said...

wah great info. thanks.. kalau tak bace dari fajar jalal mungkin saya pun akan terikut jejak begini. nauzubillah..

Noor Shafira Noor Rashid said...

tq ona...baru berangan nk wat jugak cam ni...huhuhu

NUNU EERA said...

bru tau psl ni jgk.. kadg2 bnda2 mcm ni kite slalu t'lepas pndgkn..

nOor aNIes said...

ehm...dalam hadis da lm da ada mnyatakan perkara ni tp blh plak warga mesia ni terang benderang jdkannya as fashion...pelik kan? nk kt neg kt x da ahli agama, sgt tipu tp x da sape y brani larang scara terang2...adoii..

husna.Rahman said...

betol tu..takde plak dgr lg bnda ni diwar warkan secara meluas kat media..supposely kene mcm tu la bia ramai yg tau....
sebbek tak terjebak~