Friday, August 27, 2010

Sebak dalam hati~

.
Ya Allah, sebaknya aku pagi ni. Ingatan pada arwah tak hilang2 dari dalam kepala sejak bangun sahur pagi tadi. Aku cuba tahan sebak bila bercerita dengan mak pagi tadi mase sahur. Lepas selesai subuh, aku cuba nak lelap sekejap sebelum tunggu masa nak bersiap pegi keje, tapi bila tutup mata, kuat sangat teringat pada arwah. Air mata tak boleh henti dari mengalir.

Ya Allah, aku tau ini ajal yang engkau tentukan untuk sahabat aku. Cume pemergian dia terlalu pantas. Baru pagi semalam aku dapat berita yang arwah kemalangan, petang semalam jugak Engkau ambil nyawa dia. Kami redha Ya Allah kerana ini semua sudah tertulis dalam perjalanan hidup dia.

Alhamdulillah aku berkesempatan untuk menatap muka arwah buat kali terakhir semalam kat Bilik Mayat Forensik HKL. Masa aku tiba kat situ, ramai cosmet yang da ada. Along, Paan, Latip, Ira, Jana, Dayah, Nas, Abg Rahman, Jerlin, Kakadik n Dalila n adela beberapa lagi kosmet. Sampai2 Dal terus bawak aku jumpe arwah. Pelahan lahan Dal bukak kain putih yang tutup muke arwah. Pelahan lahan jugak aku tengok arwah dari kaki dan hinggalah aku menatap muka arwah. Saat aku tengok muke arwah, Ya Allah tak sangka itu adalah insan yang sama aku kenal beberapa bulan lepas, tapi bezanya insan yang aku tatap tu kini hanyalah tinggal jasad tanpa roh. SubhanaAllah. Sedih hanya Tuhan yang tahu. Aku tak mampu nak tengok wajah arwah lama2. Muke arwah luka2 dan ade tompok2 darah akibat pendarahan dan luka. Terlalu sedih. Dan tidak terkata-kata dan tergambar sedihnya dalam perkataan.

Arwah kemalangan semalam, motor yang arwah tunggang dilanggar dengan sebuah kereta yang tayar meletup dan melanggar arwah. Arwah cedera parah. Mesej pertama yang aku dapat semalam dari Bobi subuh semalam mengatakan arwah koma dan cuma ade peluang 50-50 untuk hidup. Dan mesej petang semalam aku dapat, arwah da takde. Macam tak percaya. Dan aku cuba untuk percaya arwah da takde.

Pagi ni arwah akan dikebumikan. Setakat berita yang aku tau, jenazah arwah akan dibawa ke surau di Wangsa Maju. Aku tak dapat untuk hadir untuk melihat arwah dikebumikan sedangkan Wangsa Maju da dekat sangat dengan rumah aku. Aku kerja arini. Tapi sekurang2nya dapat aku tengok arwah buat kali terakhir di HKL semalam.

Buat rushdee....
Aku doakan semoga roh engkau dicucuri rahmat, ditempatkan di kalangan orang2 yang disayangi dan diredhai oleh Nya kerana engkau insan yang sangat baik sepanjang hayat engkau. Tuhan lebih dahulu menjemput engkau pergi mengadap-Nya, masa untuk aku pula dipanggil entah bila. Pemergian engkau membuatkan aku terasa diri begitu kerdil di sisi Allah yang maha Esa. Aku doakan ketenangan buat engkau di sana.

Konvo bulan 10 nanti tidak lagi sama tanpa engkau. Walaupun konvo nanti jasad kau tak bersama kami, tapi aku pasti walau kat mane engkau berada, engkau akan turut sama rase bangga atas kejayaan kita sama2 mengharungi zaman degree hinggalah kite tamat belajar bulan 4 yang lepas.




Arwah Muhd Rushdee Zulkafli

.
.
.

Kenangan semasa arwah masih hidup.

Arwah pakai baju coklat dalam gmbr ni. Kami sekosmet bersama2 wat BBQ mase final sem lepas. Arwah orang kuat bakar2 ayam ni.


Arwah mmg ceria semasa hayatnya. Sewaktu dinner HRD final sem.

Kami bersama arwah sewaktu berbuka pose tahun lepas sesama kosmet. (arwah pakai baju merah paling kiri berdiri)





.We will missing you.

::sepanjang perjalanan ke tempat kerja, naik LRT, jalan kaki ke opis, sampai ofis n hinggalah mase still menulis entri ni, mata aku tak berhenti dari bergenang. sebak::
.

15 comments:

Hazwan Faisal said...

doakan yang terbaik untuk arwah, semoga rohnya dimasukkan dalam kalangan orang beriman.amin

Oda Willy said...

Al-Fatihah...

Azwandy Bin Muhamad said...

Al-fatihah...

husna.Rahman said...

amin----
al-fatihah

:(

Husna Adilah said...

walaupun x rapat..husna sgt sedih dgn kehilangan arwah rushdee..

akak.. :,( b strong ye..

husna.Rahman said...

pemergian dia sgt mengejut...

masih bergenang bila teringat

huhu

Anonymous said...

al-fatihah...

ALLAH sygkan dia lebih dr kte sygkn die.. be strong k ;)

Anonymous said...

Ona...aku dh xtau bpe kali ak menitiskanair mata...sumpah ak sedih..regret gak xdpt tgk dia buat kali terakhir...tp yg pasti doa utk dia xkn ak lupe...so kite doakan smoge dia aman disana..

husna.Rahman said...

shida..sepanjang aku kat ofis arini, stiap kali aku teringat arwah aku bergenang...

rase cam semangat da pergi...aku faham shida, aku pon turut rase sgt2 sedih....

sampai saat ni pon still menitik2 air mata lg2 bila aku teringat wajah arwah mase aku tgk kat HKL smlm...

muke dia penuh luka2, tp wajah dia tenang...

takpelah, takde rezki ko utk tgk arwah buat kali terakhir...mungkin ALLAH tau kau tak cukup kuat utk hadapi keadaan tu sbb dalam kite 1 geng yg paling rapat ngan arwah adalah ko....

ko byk2 bersabar k....
perlahan2 cube terima yg rushdee da pergi tinggalkan kite wat selamanya...

kite yg masih hidup ni doakan dia semoga tenang di sana...itu yg terbaik....

setiap kali aku bace balik ape aku tulis kat blog ni, aku tak blh halang dr kua kan air mata...sebbek ofis mate aku tak nampak tadi...

'we will miss u rushdee!~

:'(

Anonymous said...

mgkin jgk ak xcukup kuat nk tgk dia....ble ak tau dia dh xde..kepala ak kosong....xtau nk buat..semua serba xkena...kehilangannye bt ak sgt terasa..byk bende kami plan..nk smbg study kt oversea sme pas dia kawen....omg...menitis lagi...

husna.Rahman said...

perghh...
'byk bende kami plan'
hihi...da macam plan nak berjodoh je kan...

takpe...cikit2 cube terima kenyataan yg arwah da takde...tapi kenangan kite semua akan kekal dalam fikiran kitee...

klu ko nak nangis, ko kol aku..
kite nanes sama2 cam semalam..mase aku kol ko semalam time tu mmg aku tak tahan gile, teringat gile kat arwah lg pas bace kat wall fesbuk dia..tu yg berjurai2 mase aku kol ko tu...huhuuhuhu

Anonymous said...

ayat tu silap la..plan nk buka puasa sama2...nak study oversea...cme tinggal kenangan....ak sebenarnye cube mngelak buka wall fb dia..tp tangan gatal..nk buke jgk..then jd mcm ko smlm...sedih..nangis...ko kol lg sedih ak dibuatnye....rushdee ak terasa sgt kehilangan ko....

Husna Adilah said...

kak shida.... kak ona....

:,( :,( :,(

saya nak peluk akak due due lame2......................................................................


Kak Shida... Kuatkan semangat akak... huuuuu

husna.Rahman said...

husna...

mari berpeluk bertigaaa..

uhuuuu~

Aiman Danial said...

Al-Fatihah

xsmpt jmper angah,tapi dier dah pergi dulu,hmm,sedeh gler:(